Künye Rss Siteme Ekle İletişim
GÜNDEM 1. SAYFA VİDEO-HABER EKONOMİ SPOR EĞİTİM KÜLTÜR SANAT TEKNOLOJİ KADIN AİLE YEREL
Ana Sayfa > GÜNDEM > Bayramda Bilinçli Beslenin Sağlığınızdan Olmayın
Bayramda Bilinçli Beslenin Sağlığınızdan Olmayın
...
09-08-2019 10:00
GÜNDEM
0 Yorum
317 Okunma
Haberi Yazdır

Diyetisyen Ayçin Gürel, Bayram Ziyaretlerinde Tüketilen İkramlarda Aşırıya Kaçılmaması Gerektiği Konusunda Uyardı Ve Kurban Etinin Sağlıklı Tüketimiyle İlgili Bilgilendirmelerde Bulundu.

Özel Bandırma Royal Hastanesi’nde Görevli Diyetisyen Ayçin Gürel, bayram ziyaretlerinde yapılan en büyük hatanın tabak dolusu ikramların nezaketen geri çevrilememesi olduğunu söyledi. Kurban etinin tüketimi konusunda da açıklamalarda bulunan Diyetisyen Ayçin Gürel,  etlerin toplamda 24 saat bekletildikten sonra tüketilmesi gerektiğini belirterek, etin yumuşaması ve lezzetinin yerinde olması, tüketim sonrası midede şişkinlik, hazımsızlık sorunlarına yol açmaması ve içinde mikroorganizma bulunduruyorsa etkisiz hale gelmesi için bu sürenin önemli olduğunu vurguladı.

Ayrıca etin kesildikten hemen sonra soğutucuya konulmaması gerektiğini de ifade eden Diyetisyen Ayçin Gürel, “Et, Önce güneş görmeyen serin bir ortamda (10-15 C) 4-5 saat bekletilmeli sonrasında 19-20 saat buzdolabında bekletilerek 24 saatin tamamlanmasına dikkat edilmelidir,” dedi.

Diyetisyen Ayçin Gürel ile yaptığımız röportajdan öne çıkanlar şu şeklide;

Kurban Etleri Nasıl Depolanmalı?

Et protein içeriğinden dolayı kolay bozulan bir besindir. Kurban etlerinin dayanma süresi buzdolabı koşullarında 3- 4 gündür. Kıyma haline getirilmiş etler için bu süre 1-2 gün kadardır. Derin dondurucularda ise -18C'de 4-6 ay korunabilmektedir.

Kıyma haline getirilmiş etler buzdolabında 1 günden fazla bekletilmemeli, hazırlandığı gün kullanılmalıdır. Kuşbaşı, biftek gibi parça etler soğutucularda 4C'de en çok 2-3 gün bekletilebilir.

Etler uzun süre saklanmak isteniyorsa kıyma haline getirmek yerine parçalar halinde depolanmalıdır. Yemeğin türüne göre çözdürme sonrası kıyma ya da kuşbaşı haline getirilebilir. Bu sayede besin değerindeki kayıplar daha düşük miktarda olmaktadır.

Etler bütün olarak değil; birey sayısı düşünülerek küçük parçalara ayrılıp tek pişirimlik porsiyonlar halinde dondurulmalıdır. Yağlı kağıt veya buzdolabı poşetlerine konularak dondurulabillr. Jelatin, folyo, streç kağıtlar saklama için uygun materyaller değildir.

Dondurucuda muhafaza edilen etler kullanılmak istenildiğinde bakteri üremesini engellemek için buzdolabının sebzelik kısmında derin bir kaba konularak 6-8 saat bekletilerek çözdürülmeli, çözünen et hemen pişirilmeli asla tekrar dondurulmamalıdır.

Kurban Etleri Nasıl Pişirilmeli, Nasıl Tüketilmeli?

Et çok uzun süre, yüksek sıcaklığa maruz kaldığı zaman kanserojen öğeler oluşabilmektedir. En sağlıklı pişirme yöntemi çok az su eklenerek sebzelerle birlikte orta derece ısıda yavaş pişirmektir. Pişirme yöntemlerinden kızartma ve kavurma hiç tercih edilmemeli; fırın, ızgara ve mangal yönteminde de vitamin kayıplarının meydana geldiği unutulmamalıdır.

Etlerin görünür yağlı kısımları çıkarılsa bile dokusunda hayvansal yağ bulunmaktadır, bu yüzden ekstra yağ eklenmeden pişirilmelidir. Etlerin pişirilme süresi minimum 45 dk olmalıdır. Çiğ ya da az pişmiş etler tüketilmemelidir.

Kurbanlık hayvanın beyin, dalak, böbrek, karaciğer gibi organ etleri; baş, vücudun bazı bölgelerindeki kemikler, göz ve deri sağlık açısından riskli olan kısımlardır, tüketimine dikkat edilmelidir.

Mangalda Pişirilen Et Zararlı Mı?

Mangalda uygulanan yanlış yöntemlerle etin yüksek sıcaklıkta pişip yanması sonucunda kanserojen maddeler ortaya çıkar. Bu maddeler etten ateşe damlayan yağlardan ve çıkan dumanın etle temasından oluşur.

Kanserojen Maddelerden Korunmak İçin Nelere Dikkat Etmeliyiz?

Kömür kullanımında çok yüksek ateş tercih etmeyin. Kömür közüyle et arasında en az 15 cm mesafe kalmasına dikkat edin. Etleri alevle yakarak pişirmeyin. Pişirme öncesi baharat ve otlarla marine ederek de kanserojen madde oluşumunu azaltabilirsiniz. Mangal ve ızgaralarınızı her kullanımdan sonra temizleyerek oluşan kanserojen maddelerin bir sonraki yemeğe aktarılmasını önleyin.

Öncelikle Güne Hafif Bir Kahvaltı İle Başlayın

Bol peynir, söğüş yeşillik, haşlanmış yumurta ve bitki çayları içeren bir kahvaltı ile bayram sabahına başlamak gerekir. Bayram telaşı ile kahvaltıya vakit ayıramayanlar süt içip yanında çiğ badem/ceviz/fındık ya da meyve tüketebilir. Fakat kahvaltı kesinlikle hamur işleri, yağlı kızartmalar, sucuk-salam-sosis içeren omletler içermemelidir.

Et tüketimi nasıl olmalı?

Öğün başına et tüketimi 80-100 gramı aşmamalıdır. Et protein, demir, çinko açısından zengindir fakat C ve E vitamini içermez. Bu nedenle beraberinde taze mevsim sebzeli, bol limonlu salata ile tüketilmeli ya da sebze ile birlikte pişirilmelidir. Ayrıca beraberinde mutlaka yoğurt/ayran/cacık tüketilmelidir.

Tabak kontrolü ile kendinizi kontrol edebilirsiniz. Öğünlerde geniş, tek tabak kullanın. Tabağınızın dörtte birini et, dörtte birini tahıllı ekmek, kalan kısmını ise bol limonlu salata + zeytinyağlı sebzeden oluşturun

Tatlı İkramlarına Dikkat Edin

Her ikramı kabul etmek zorunda değilsiniz. İkram sahibini incitmemek koşulu ile bazen sadece su tercih edebilirsiniz. Şerbetli tatlılar, çikolatalar, şekerlemeler kan şekerini ani yükselttikleri gibi yağ depolanmasını da hızlandırırlar. Olabildiğince uzak durulmalı; daha çok sütlü tatlılar, dondurma, meyve ya da meyve tatlıları tercih edilmelidir. Günde 2 porsiyondan fazla tüketilmemelidir.

İçecek tercihlerine dikkat edin

Kahve- çay tüketiminde gün içerisinde abartıya kaçmayın. Gidilen bayram ziyaretlerinde daha çok bitki çayları tercih edin. Yemeklerde asitli içecekler yerine ayran tercih edin. Yemeklerden 1 saat sonra sindirimi rahatlatmak adına maden suyu da tercih edebilirsiniz.

Su tüketimine her zaman olduğundan daha fazla dikkat edin, en az 2.5-3 litre su tüketmeye özen gösterin. Bayram süresince hareketinizi kısıtlamayın. Güne egzersiz yaparak başlayın böylece gün içerisinde yapılacak ikramlara yer açmış olursunuz./Umut Osman Sunci-Özlem Kurt

Etiketler :
Bayramda Bilinçli Beslenin Sağlığınızdan Olmayın -
YORUM YAZ
Künye Sık Kullanılanlara Ekle Giriş Sayfam Yap Rss - Xml Siteme Ekle İletişim
Sitemiz sadece internet üzerinden yayın yapmaktadır.
Tüm hakları saklıdır. İzinsiz ve kaynak gösterilmeden alıntı yapılamaz.
2011
© Bandırma Yaşam Gazetesi - Bandırma ve Bölgenin Güçlü Sesi bandırma haberleri bandırma gazete bandırmadan haberler
Kodlama : Networkbil.net