Künye Rss Siteme Ekle İletişim
GÜNDEM 1. SAYFA VİDEO-HABER EKONOMİ SPOR EĞİTİM KÜLTÜR SANAT TEKNOLOJİ KADIN AİLE YEREL
Ana Sayfa > EĞİTİM > Bu Okul Denen Şey de Nereden çıktı? Biz Annemizin Kollarında Mutluyduk..
Bu Okul Denen Şey de Nereden çıktı? Biz Annemizin Kollarında Mutluyduk..
Bu günlerde hem çocuklarda hem de çocuklarını ilk defa okula gönderecek ebeveynlerde tatlı bir heyecan ve telaş yaşanmakta. Ev ortamından ayrılıp değişik bir dünyanın kapısını aralayacak olan çocuklarımız kişiliklerine ve beklentilerine göre değişik tepkiler sergileyecekler. ...
10-09-2013 12:15
EĞİTİM
0 Yorum
889 Okunma
Haberi Yazdır

Her yüz çocuktan beşi tepkisini okul korkusu olarak ortaya koyacak. Okula gitmek istemeyecek, zorlayınca da büyük tepkiler gösterecek.

Okul korkusu, okul fobisi (skolofobi) gibi adlar alan bu durumdan erkek ve kız çocuklar eşit oranda etkilenir. Ancak kız çocukları korkularını kabul etmeye daha yatkın oldukları ve daha belirgin semptomlar ortaya koydukları için okul fobisinin kız çocuklarında daha sık görüldüğü gibi hatalı bir sonuç ortaya çıkmaktadır.

Fobi, okula gidişin ilk günlerinde ortaya çıkabildiği gibi, herhangi bir zamanda da ortaya çıkabilir. Küçük çocuklarda akut başlangıçlı oluşur. Fakat büyük çocuk ve ergenlerde sıklıkla daha sinsi başlangıçlıdır. Çocuk bir gün birdenbire okula gitmek istemez; zorlamalar karşısında endişe duyar; panikler, midesi bulanır, kusar, başı döner, ağlar ve gitmemekte direnir. Bazıları zorlamalara dayanamayıp yola çıkar, ya yarı yoldan döner, ya sınıftan çıkar eve gelir. Öncül belirtiler bazen günlerce sürebilir. Çocuk keyifsiz ve uykusuzdur.  İştahı kesilir, ödevlere karşı ilgisi azalır. Her sabah bedensel bir yakınmayla uyanır. Sonunda bir gün okula gitmeyeceğini söyleyiverir. Neden olarak, öğretmenden korktuğunu ya da arkadaşının kendisini rahatsız ettiğini söyleyebilir. Bazı çocuklar ise tanımlayamadıkları bir korkudan söz ederler. Çoğu zaman evde rahattırlar. Şiddetli vakalarda çocuklar evde de huzursuzdurlar. Sürekli kaygı içindedirler, hiçbir şeyle oyalanamazlar. Belirtiler genellikle okula gitme vaktinde yoğunlaşır, okuldan ayrılma vaktinde azalır ve daha çok Eylül, Ekim aylarında ortaya çıkar.

OKUL KORKUSU HANGİ ÇOCUKLARDA VE NASIL OLUŞUR?
Okula gitmeyi istememek genellikle evden veya ana-babadan ayrı olmak korkusuyla ilgilidir. Çocuğun, okuldan eve döndüğünde ana-babanın gitmiş veya hasta olduğunu görmesi gibi önceki yaşantısından da kaynaklanabilir. Bazen, çocuklarından ayrıldıkları için kendileri de huzursuz olan ana-babalar çocuğun aklına bilmeyerek okul korkusunu sokarlar. Anne-baba gergin, sıkıntılı mizaçlıdırlar. Çocukları için “başlarına bir olumsuzluk, felaket gelirse, bir trafik kazası geçirirse, arkadaşlarından dayak yerse” endişesini taşırlar. Ebeveynlerin korku ve endişesi aynen çocuğa yansır. Çocukların daha sonra kullandıkları kolayca fark edilmeyen sinyaller verirler. Çocuklar da bir okul gününü evde geçirebilmek için ana-babaların zayıflıklarından faydalanırlar ya da onların bu samimi ayrılık korkularını benimserler. Örneğin "eğer annem evden ayrılıp okula gitmemde tereddüt yaşıyorsa, belki de gerçekten ortada endişelenecek bir durum vardır" diye düşünebilirler. Anne-baba çocukla ilişkilerinde aşırı verici, koruyucu kollayıcı bir tutum takınmaktadır. Çocuğun yapabileceği her şeyi kendileri yapmaktadır. Böylelikle çocuk pasif ve bağımlı kişilikte yetişmektedir.

Özgüven eksikliği nedeniyle çocuk anne-babadan ayrı kaldığında başına bir şey geleceği korkusunu yaşamaktadır. Çocuk aynı korkuyu anne-baba için de taşır. Onlardan ayrı kaldığında onların da başına bir şey gelecek diye korkmakta veya kendisini terk edeceklerini düşünmektedir. Bazı ailelerde babanın anneye yeterli ilgi ve anlayışı göstermediği; annenin de bu nedenle çocuğuna aşırı bağlandığı dikkat çekmiştir. Ebeveynden biri evden uzakta (şehir dışında) çalışıyor ya da ciddi biçimde hasta olabilir. Anne ve babasının sürekli kavga ettiği veya boşandığına tanıklık eden çocuklarda da risk artmıştır. Aileye yeni katılan bir üye (bebek) veya yakın tarihli bir ölüm de okul fobisi oluşumuna olumsuz katkıda bulunabilir. Bu ve benzeri yakın çevre özellikleri, yatkın çocuklarda tetiği çeken ve okul fobisini başlatan bir etken olabilir.

Bu çocuklarda ortalama zeka seviyesi (IQ) kontrol gruplarıyla eşit veya beklenenden daha iyidir. Bu çocukların annelerinin ise % 20’si psikiyatrik bir hastalığa sahiptir. Bunlar genellikle kaygı bozukluğu ve depresyon grubundan rahatsızlıklardır.     

 

Okul korkusu ile okul kaçağı olmayı birbiriyle karıştırmamak gerekir. Okul korkusu olan çocuk değişik zamanlarda okula anne babasının bilgisiyle gitmez ve evde kalır. Çocuğun okula gitmemesinin temelinde başarısızlık korkusu ve sınıf içinde aktif olamama endişesi bulunur. Okuldan kaçan çocuklarsa okulu sevmezler, aynı zamanda tembeldirler ve akademik bir amaçları yoktur. Bu çocuklar okuldan kaçtıkları zaman anne ve babalarının bilgileri olmaksızın ev dışında gönüllerince geçirirler. Buna karşılık okul korkusu olan çocuklar evden uzaklaşmazlar; evde mutlu ve neşelidirler. Bu çocukların okul başarıları orta düzeydedir. Ödevlerin aksamasıyla yakından ilgilidirler.

 
 

NELER YAPILMALI?
Ciddi okul korkusu mutlaka bir psikiyatrist ve/veya psikolog gibi ruh sağlığı uzmanı tarafından değerlendirilmelidir. Bu hastalığın tedavisinde, çocuğun bireysel tedavisi yanında aile tedavisi de gerekebilir.

OKULA DÖNÜŞ KONUSUNDA ISRARCI OLUN
Okula devam etmek, çocuğunuzun okul korkusunda yaşadığı bedensel belirtilerin azalmasına yardımcı olur.  Bu nedenle çocuğunuzu okula gitmeye devam ettiği sürece kendini daha iyi hissedeceği konusunda ikna edin.

OKULA GİDİŞ SAATLERİNDE DAHA TUTARLI OLUN
Önceleri okul sabahları güç olabilir. Çocuğunuza kendisini nasıl hissettiğini sormayın bu durum çocuğunuza şikayet etmek için fırsat ve cesaret verecektir. Çocuğunuzu gözleyin, eğer ev içinde dolaşabiliyor ve çok rahatsız görünmüyorsa okula da gidebilecektir. Eğer çocuğunuzun fiziksel yakınmaları varsa ve genel yakınmalarına benziyorsa, çok fazla tartışmadan onu hemen okula hazırlayın ve gönderin. Eğer çocuğunuzun sağlığı konusunda endişeli iseniz doktor kontrolü yararlı olacaktır. Aksi halde okula gönderin ve öğretmeni durumdan haberdar edin, çocuğunuz ciddi bir şekilde hastalanırsa sizi arayıp haber vermelerini isteyin. Çocuğunuz okula geç kaldığında, servisi kaçırdığında, mutlaka onu okula göndermek için başka çözümler geliştirin ve en kısa zamanda okula gönderin. Bazen çocuğunuz kendiliğinden eve dönebilir, bu durumda da yapmanız gereken onu okula geri göndermektir.

OKUL PERSONELİNDEN YARDIM ALIN
Bu sorun genellikle ana-baba ve okul personelinin birlikte çabalarıyla aşılır. Öğretmenin bilgilendirilmesi, öğretmenin çocuğunuzun bazı davranışlarına daha toleranslı olmasını sağlar. Eğer sorun şiddetli ise; çocuğun bir-iki saatliğine, daha sonra yarım gün sonrada tam gün okula gitmesini sağlayacak bir plan yapın. Çocuğun, sizi, önce günde iki kere sonra bir kere aramasına izin verin. Daha sonra bu ayrıcalığı ortadan kaldırın. Okula devam etmesi ve muhalefet etmemesi karşılığında evde ya da okulda başka ayrıcalıklar vermek gibi bir takım ödüller sunun.

ÇOCUĞUNUZLA KONUŞUN
Çocuğunuzla okul korkusu hakkında konuşun. Bu konuda onu suçlamayın. Ona anlaşıldığını hissettirin. Bu durumun birçok çocuk tarafından yaşanabildiğini ve zaman için kendisini mutlaka daha iyi hissedeceğini anlatın. Onu yatıştırın ve gün boyunca nerelerde olacağınız, okulda acil bir durum olduğunda çocuklarla kimin ilgileneceğini ve korkuları olduğunda okulda kimlerle konuşabileceği hakkında bilgi verin. Onu tam olarak neyin mutsuz ettiğini öğrenmeye çalışın. Eğer sizin bu konu hakkında yapabilecekleriniz varsa söylemesini ve elinizden geleni yapacağınızı söyleyin.

SOSYALLEŞMESİNE YARDIM EDİN
Okul korkusu olan çocuklar, okul dışında daha çok aileleri ile zaman geçirmek, evde oynamak, odalarında yalnız olmak ya da televizyon seyretmek vs. isterler. Birçoğu geceleri arkadaşlarının evinde kalamaz, hemen eve dönmek isterler. Böyle durumlarda çocuğunuzu yaşıtları ile zaman geçirmesi için teşvik edin. Çocuğunuzu çeşitli aktivitelere göndermek, arkadaşlarını evinizde geceleri kalmaları için davet etmek, çocuğunuza yardımcı olacaktır.

UZMAN YARDIMI ALIN
Aile ve okul personelinin ortak ve özverili uğraşılarına rağmen sorun çözülemediyse, ruh sağlığı uzmanlarına başvurmaktan çekinmeyin. Bireysel ve/veya aile terapileri ve gerekli hallerde kısa süreli ilaç tedavileri ile problem büyük oranda çözülecektir. 

Etiketler :
Bu Okul Denen Şey de Nereden çıktı? Biz Annemizin Kollarında Mutluyduk.. -
YORUM YAZ
Künye Sık Kullanılanlara Ekle Giriş Sayfam Yap Rss - Xml Siteme Ekle İletişim
Sitemiz sadece internet üzerinden yayın yapmaktadır.
Tüm hakları saklıdır. İzinsiz ve kaynak gösterilmeden alıntı yapılamaz.
2011
© Bandırma Yaşam Gazetesi - Bandırma ve Bölgenin Güçlü Sesi bandırma haberleri bandırma gazete bandırmadan haberler
Kodlama : Networkbil.net