Künye Rss Siteme Ekle İletişim
GÜNDEM 1. SAYFA VİDEO-HABER EKONOMİ SPOR EĞİTİM KÜLTÜR SANAT TEKNOLOJİ KADIN AİLE YEREL
Ana Sayfa > Ali Akkoç > TARİHİMİZDE ROL OYNAMIŞ İZLER BIRAKMIŞ ÜNLÜ ASKERİ VE SİVİL GEMİLERİMİZ
TARİHİMİZDE ROL OYNAMIŞ İZLER BIRAKMIŞ ÜNLÜ ASKERİ VE SİVİL GEMİLERİMİZ
08/07/2020 - 00:01
Ali Akkoç
0 Yorum
238 Okunma
Makaleyi Yazdır
Diğer Yazıları
YAKIN TARİHİMİZDE ROL OYNAMIŞ, İZLER BIRAKMIŞ ÜNLÜ ASKERİ VE SİVİL GEMİLERİMİZ
YAKIN TARİHİMİZDE ROL OYNAMIŞ, İZLER BIRAKMIŞ ÜNLÜ ASKERİ VE SİVİL GEMİLERİMİZ
YAKIN TARİHİMİZDE ROL OYNAMIŞ, İZLER BIRAKMIŞ ÜNLÜ ASKERİ VE SİVİL GEMİLERİMİZ
YAKIN TARİHİMİZDE ROL OYNAMIŞ, İZLER BIRAKMIŞ ÜNLÜ ASKERİ VE SİVİL GEMİLERİMİZ
YAKIN TARİHİMİZDE ROL OYNAMIŞ, İZLER BIRAKMIŞ ÜNLÜ ASKERİ VE SİVİL GEMİLERİMİZ
YAKIN TARİHİMİZDE ROL OYNAMIŞ, İZLER BIRAKMIŞ ÜNLÜ ASKERİ VE SİVİL GEMİLERİMİZ
YAKIN TARİHİMİZDE ROL OYNAMIŞ, İZLER BIRAKMIŞ ÜNLÜ ASKERİ VE SİVİL GEMİLERİMİZ

Gemilerden istenilen ses gelmemiştir. Beklenen ses gemiştir ancak bu torpilin isabet ettiği geminin altı kadar uçak taşıyan Ann Lickres olduğu çok hasar gördüğü için saf dışı kalarak Malta’ya çekildiği öğrenilecektir. İzmir Limanı ağzında kendini bekleyen kalvuz motoru gördüklerinde rahatlayan Demirhisar personeli rahatlamıştır. Günlerden beri bu küçük tekneyi bekleyen kılavuz kaptan İzmir Körfezine belirli noktadan geçilerek Demirhisarı sokmayı gerçekleştirmiştir. 12 Mart sabahı İzmir Limanı Mendireği içerisindeki rıhtım dubasına bağlanan Demirhisar İtilaf Devletlerinin bir uçak gemisini saf dışı bırakmak gibi büyük bir başarı gerçekleştirmiş Demirhisar ile düşmana büyük bir aldatmaca verilmiş ve Çanakkale önlerindeki büyük İtilaf donanmasına Türk Denizcilerinin tamamen yok olmadığı en kötü durumda bile onlarla ellerindeki bütün imkansızlığa rağmen boy ölçüşebilen Türk Denizcilerinin hala mevcutluğu ortaya konulabilmiştir.

Daha öncede vurguladığımız gibi bu gemimiz dönüş yolunda işgal devletleri gemilerince kıstırılarak kendi kendini batırmak gibi bir tercihle kötü sona ulaştırılsa da Trük askeri denizcilik tarihinde Hamidiye Zırhlısından sonra düşmanla düşman gemilerle kaplı denizlerde dolaşarak korku salması, düşman askeri denizcilerine Türk Deniz askerleri karşısında şapka çıkartmayı gerektirecek başarılar ve seyir göstermesi nedeniyle unutulmayacak bir gemidir. Şunu da vurgulamadan geçemeyeceğim ki Osmanlı Sancağı taşıyan Midilli adını verdiğimiz Breslavo Zırhlısı batarken Alman ağırlıklı Mürettebatı gemiyi terk etmeyip gemisi ile birlikte “ Yaşasın Vatan, her şey Almanya İçin” şeklindeki son sözleriyle surlara gömülmeyi tercih ederken Demirhisar’ı tahrip ettirip yukarıda belirttiğimiz şekilde karaya çıkan mürettebatın başındaki komutan durumundaki Kıdemli Yüzbaşı olan Alman Denizci hiç de böyle bir davranış sergilememiş. Demirhisarın icraatlarının Türk Milleti lehine gerçekleştirildiğini bildiğinden bir Alman olarak üniformasını taşıdığı Osmanlı Devletinin, Türk Milleti’nin malı olan gemisi batarken gemisi ile bir batmayı tercih etmemiştir.

Bu da gösterir ki Türkün uğruna ölebilecek ancak yine Türk evladıdır. Demirhisar torpido botu şanlı mazisi ile tarih sayfaları içerisinde yerini alırken bize ondan armağan sadece nakledilen başarıları, personelinin hatıraları ve bazı fotoğraflar kalmıştır.

 

SULTANHİSAR TORPİDO BOTU: Çanakkale Savaşları sırasında Demirhisar torpido botu gibi parlak bir çalışma gösteren İngiliz deniz altılarından birini batırarak Türk Deniz Tarihinde ilk deniz altı batıran gemi olma durumunu gerçekleştiren bir torpido botumuzdur. Bu geminin 1906 da Fransa da inşa edilmiş ve 1907 yılında Osmanlı hizmetine girip donanmamıza dahil edildiğini görmekteyiz. Bu gemin künyesine baktığımızda şu bilgilerin yer aldığını görmekteyiz: 

 

Kariyer (Osmanlı İmparatorluğu)     

İsmi: Sultanhisar

Kızağa konulması: 1906

Denize indirme:1907

Görevlendirme:1907

Hizmetten çıkışı:1923

Hizmet dışı:1923

Kariyer (Türkiye)       

İsmi: Sultanhisar

Hizmet:  1924

Hizmet dışı:1928

Akıbet: 1935'te sökümü yapıldı.

Genel karakteristik

Sınıf ve tipi: Torpidobotu

Deplasman:97 ton

Uzunluk: 40,2 m

Işın:4,4 m

Su çekimi:1,9 m

İtme gücü:2,200 beygir gücü

Hız:     16 knots

Silahları: 2 adet 18 pusluk torpido kovanı ve 37 mm’lik 2 topu mevcuttu. 

Gemi hakkında bu teknik bilgileri verdikten sonra geminin görevleri hakkında Osmanlı Donanmasında yaptığı hizmetler hakkında neler söyleyebiliriz diye baktığımızda internet bilgilerine bakarak şunları söylememizin mümkün olduğunu görmekteyiz. Osmanlı donanmasına dahil olduktan sonra Abdülhamit’in Haliç’e hapsettiği Osmanlı Donanması gemilerinin ararsında Sultanhisar torpido botunun da olduğunu rahatlıkla söyleyebiliriz. Bu nedenle Balkan harpleri sırasında Marmara Denizinden çıkmayan Osmanlı donanması gemileri gibi Sultanhisar torpido botunun da Osmanlı donanmasında savaşta görev üstlenmesi ancak 1. Dünya Harbi Savaşında gerçekleşebilmiştir. Bilhassa Çanakkale Savaşları cereyan ederken Marmara Denizinde cepheye asker ve cephane taşıyan gemilerin ağır yapılı zırhlıların Çanakkale Boğazından alınan bütün önlemlere rağmen geçip sızmayı başaran İngiliz Denizaltılarının hedefi olmasından korunması göreviyle görevlendirilen gemiler arasında yer aldığını görmekteyiz. Devamı yarın…

08/07/2020 - 00:01
Ali Akkoç
0 Yorum
238 Okunma
Makaleyi Yazdır
YORUM YAZ
Künye Sık Kullanılanlara Ekle Giriş Sayfam Yap Rss - Xml Siteme Ekle İletişim
Sitemiz sadece internet üzerinden yayın yapmaktadır.
Tüm hakları saklıdır. İzinsiz ve kaynak gösterilmeden alıntı yapılamaz.
2011
© Bandırma Yaşam Gazetesi - Bandırma ve Bölgenin Güçlü Sesi bandırma haberleri bandırma gazete bandırmadan haberler
Kodlama : Networkbil.net