Künye Rss Siteme Ekle İletişim
GÜNDEM 1. SAYFA VİDEO-HABER EKONOMİ SPOR EĞİTİM KÜLTÜR SANAT TEKNOLOJİ KADIN AİLE YEREL
Ana Sayfa > Ali Akkoç > TARİHİMİZDE ROL OYNAMIŞ İZLER BIRAKMIŞ ÜNLÜ ASKERİ VE SİVİL GEMİLERİMİZ
TARİHİMİZDE ROL OYNAMIŞ İZLER BIRAKMIŞ ÜNLÜ ASKERİ VE SİVİL GEMİLERİMİZ
11/07/2020 - 00:01
Ali Akkoç
0 Yorum
251 Okunma
Makaleyi Yazdır
Diğer Yazıları
YAKIN TARİHİMİZDE ROL OYNAMIŞ, İZLER BIRAKMIŞ ÜNLÜ ASKERİ VE SİVİL GEMİLERİMİZ
YAKIN TARİHİMİZDE ROL OYNAMIŞ, İZLER BIRAKMIŞ ÜNLÜ ASKERİ VE SİVİL GEMİLERİMİZ
YAKIN TARİHİMİZDE ROL OYNAMIŞ, İZLER BIRAKMIŞ ÜNLÜ ASKERİ VE SİVİL GEMİLERİMİZ
YAKIN TARİHİMİZDE ROL OYNAMIŞ, İZLER BIRAKMIŞ ÜNLÜ ASKERİ VE SİVİL GEMİLERİMİZ
YAKIN TARİHİMİZDE ROL OYNAMIŞ, İZLER BIRAKMIŞ ÜNLÜ ASKERİ VE SİVİL GEMİLERİMİZ
YAKIN TARİHİMİZDE ROL OYNAMIŞ, İZLER BIRAKMIŞ ÜNLÜ ASKERİ VE SİVİL GEMİLERİMİZ
YAKIN TARİHİMİZDE ROL OYNAMIŞ, İZLER BIRAKMIŞ ÜNLÜ ASKERİ VE SİVİL GEMİLERİMİZ

Goliat’ın 700 kişilik mürettebatından kaptanı başta olmak üzere 570 personeli bu batışla askerce ölmüşlerdir. Goliat’ın önce alabora olup sonra batmasını seyreden müttefik filo komutanı not defterine “düşman madalyayı hak etti” diye yazmıştır. Muaveneti Milliye’nin Goliat’ı batırdıktan sonra Çanakkale’ye döndüğünü görmekteyiz. Gemi kaptanı Kıdemli Yüzbaşı Ahmet Saffet ve kabaca 90 kişilik Muaveneti Milliye mürettebatı İstanbul’a dönüşlerinde kahraman olarak karşılanmışlar. Muaveneti Milliye’nin İstanbul Boğazı’na girişinde boğazın iki yakasındaki kıyıdaki ışıklar yakılmış. Bu komutan ve mürettebata madalya ve nişanlar verilmiştir. Bu başarıyı sağlayan Muaveneti Milliye muhribi 1. Dünya Harbi sonunda 1918 yılında hizmet dışı bırakılmış. 1953 yılında da hurdaya satılarak sökülüp parçalanmıştır. Geminin hizmet dışı bırakılış tarihi olan 1918 oldukça dikkat çekicidir. Çünkü bu tarihte İstanbul Mondros Mütarekesi uyarınca İtilaf Devletlerinin denetimindedir. Bu nedenle belki de Muaveneti Milliye’nin Goliat’ı batırması nedeniyle İstanbul da en etkin işgal devleti durumundaki İngilizlerin gadrine uğraması nedeniyle intikam amacıyla görev dışı bırakılması, bıraktırılması bile düşünülebilecek bir durumdur. İngilizlerin Mondros sonrasındaki dönemde denetimlerini ele geçirdikleri Çanakkale Boğazı Bölgesindeki müdafaa tertibatını oluşturan kıyıdaki sabit toplarımızın namlularını dinamitle parçaladıkları hatırlanırsa Muaveneti Milliye’yi de aynı amaçla hizmet dışı bırakmalarını ve bıraktırmalarını düşünmek hiç de yadırganacak bir durum olmasa gerektir. Çanakkale Savaşlarına Goliat’ı batırarak yaptığı katkı oldukça büyük olan Muaveneti Milliye bu icraatıyla Çanakkale Bölgesindeki İtilaf Devletleri kara birliklerinin yararlandığı imkânları azalttığı gibi onların bu sahadaki operasyonlarının akıbetini de etkilemiştir. Tabi aynı şekilde İngiltere’deki Bakanlar Kurulu değişikliklerinde de etkili olmuştur. Bu başarılarıyla Türk Denizcilik tarihinde ve Türk Milletinin gönlünde sarsılmaz bir yer edinen Muaveneti Milliye gemisi de tarihimizde başarılarıyla ve icraatlarıyla tanınan ünlü gemilerimiz arasında yer almaya şüphesiz layıkıyla hak kazanmıştır. Ama ne yazık ki onların uğradığı hazin sonu o da yaşamış 1953 de hurdacıya verilerek sökümü gerçekleştirilip büyük ihtimalle benzerleri gibi jilet olmaktan o da kurtulamamıştır.

Değerli okurlarım peş peşe anılarını, hatıralarını, hakkındaki bilgileri dile getirdiğim bu ünlü gemilerimizden Çanakkale savaşı sırasında rol almış şanlı gemilerimizden ne yazık ki hiçbirisi müze olarak değerlendirilip ayakta kalamamıştır. Başta Yavuz zırhlısı olmak üzere hikayelerini dile getirdiğimiz bu gemilerden geriye ancak bazı küçük parçalar ve içinde kullanılan bazı eşyalar geriye kalabilmiştir. Bu gemilerin ana gövdeleri, madeni kısımları özellikle satıldıkları hurdacılar tarafından satıldıkları fabrikalarda jilet yapılmışlardır. Gerçi bazı gazetelerde geçmiş dönemlerde Yavuz zırhlısının çeliğinin bir kısmından Türk ordusunun piyade tüfeklerinin yapımında kullanıldığı yolunda ifadeler yer almışsa da bu gemilerimizin çoğu jilet olmaktan kurtulamamış vücutlarını değerlendiremeyen Türk evladı ancak bu gemileri denizcilik tarihinin şanlı sayfalarında görüp tanımaya mahkum bırakılmışlardır. Bu tür gemilerin varlığını koruyabilen tek istisnası olmayı başaran Nusret mayın gemisi olmuştur.

NUSRET MAYIN GEMİSİ: Yapısı küçük olmasına rağmen tanınmışlığı ve Türk Deniz tarihindeki yeri oldukça büyük olan bu gemimizde dile getirdiğimiz Demirhisar, Sultanhisar ve Muaveneti Milliye Gemileri gibi yıldızı Çanakkale Savaşlarında parlayan ve adı destanlaşan gemilerimizden birisidir. Hatta iddia edebilirim ki Çanakkale savaşları denince adı 18 Mart zaferiyle birlikte hemen akıllara ve dile gelen ilk ad olan bir gemimizdir. Çünkü bu gemimiz 18 Mart 1915 de İtilaf devletlerinin muazzam donanmasından pek çok namlı askeri gemiyi Çanakkale Boğazı’nın karanlık sularına gönderen mayınları döşeyen gemidir. Zaten Çanakkale müdafaasında direkt rol oynayan en belli başlı Osmanlı Deniz Kuvvetlerine ait gemimiz de bu gemidir. Bu gemimizin 1914 de Çanakkale’ye geldiğini görmekteyiz. Almanya da mayın dökmek için özel olarak yapılmış bir gemidir. İnşa eden firma tarafından 1911 yılında kızağa konulup aynı yıl denize indirilmiştir. Bu geminin Osmanlıya gelip hizmete girmesi 1913 yılına tekabül etmektedir. 1. Dünya Harbi patladığında Çanakkale Boğazı Bölgesinde boğazın mayınlanması için görevlendirilen gemilerden birisidir. Bu gemimizin teknik özelliklerine baktığımızda şu bilgilere rastlarız.

Kariyer (Osmanlı İmparatorluğu)     

İsmi: Nusret

İnşa eden: Schiffs & Maschinenbau AG Germania, Kiel, Alman İmparatorluğu

Kızağa konulması: 1911

Denize indirme: 4 Aralık 1911

Görevlendirme: 1913

Hizmetten çıkışı: Ekim 1918'de İtilaf Devletleri tarafından el konuldu.

Kariyer (Türkiye)       

İsmi: Nusret (1922), Yardım (1937), Nusret (1939), Kaptan Nusret (1966)

Hizmetten çıkışı: 1955 yılında müze gemisi olması için, Gölcük Donama Üssü'ne getirildi.

Sınıfı:  Dalış gemisi (1937), keşif gemisi (1939)

Onarım: 1962 yılında satıldı ve 1962-1966 arası yeniden kargo teknesi yapıldı.

Akıbet: Nisan 1989'da Mersin yakınlarında alabora olarak battı. 1999 yılında kurtarıldı, 2003 yılında anıt müze haline getirildi.

Genel karakteristik

Deplasman:365 t

Uzunluk:40.2 m (LPP)

Işın:7.5 m

Derinlik:3.4 m

Kurulu güç:1200ihp

İtme gücü:2 triple 3 cyl. dikey motorlar

2 Schultz su borulu kazanlar

Hız: 15 kts (çalımalarda), 12kts (1914)

Kişi kapasitesi:           -

Silah donanımı: 2 x 47 mm hızlı ateş silah (Krupp), 40 mayın (1913)

2 × 57mm hızlı ateş silah, 60 mayın (1927)

Bu teknik bilgilerde gösterir ki Çanakkale Harplerine katıldığı sırada Nusret Mayın Gemisi oldukça yeni yapım bir gemi olup devrinin türüne has en son gelişmiş özelliklerine haiz bir gemi idi.  Devamı yarın…

11/07/2020 - 00:01
Ali Akkoç
0 Yorum
251 Okunma
Makaleyi Yazdır
YORUM YAZ
Künye Sık Kullanılanlara Ekle Giriş Sayfam Yap Rss - Xml Siteme Ekle İletişim
Sitemiz sadece internet üzerinden yayın yapmaktadır.
Tüm hakları saklıdır. İzinsiz ve kaynak gösterilmeden alıntı yapılamaz.
2011
© Bandırma Yaşam Gazetesi - Bandırma ve Bölgenin Güçlü Sesi bandırma haberleri bandırma gazete bandırmadan haberler
Kodlama : Networkbil.net