“Rengârenk Hayal Et” Cam Altı Resim Sergisi Açılıyor
6-12-2017

Bandırma Belediyesi Kültür ve Sanat Etkinlikleri kapsamında “Rengârenk Hayal Et” camaltı resim sergisi açılıyor.

Bandırma Belediyesi Kültür ve Sanat alanında da örnek bir kent haline getirmek amacıyla aralıksız sürdürülen yeni bir resim sergisi sanatseverlerle buluşuyor. Sibel Süreyya Aytekin’in çalışmalarının sergileneceği “Rengârenk Hayal Et” camaltı resim sergisi 8 Aralık Cuma günü saat 17;00 de Barış Manço Kültür Merkezi Melih Çınar sergi salonunda sanatseverlerin beğenisine sunulacak.

Konu hakkında açıklamada bulunan Sibel Süreyya Aytekin “Beş yıldır bu işi yapıyorum, bunun öncesinde birçok sanat dalıyla uğraştım. Cam altı sanatına, önce cam işleyerek sonra da camın altına işlem yaparak devam ettim. Camın yüzeyini süslüyorsunuz, şimdiki uğraşım olan cam altı sanatında tersten başa doğru işlem yapıyorsunuz. Bir eseri çıkarabilmek için önce kontürleri çekiyorsunuz, sonrasında işlemeleri, boyayı ve arka fon kısmını kapatıyorsunuz.

İlk Sergimi Mardin’de Açtım

İlk sergimi önce Mardin’de açtım. Çünkü Mardin, “Şahmeran adıyla ve camaltı sanatıyla çok özdeşleşmiş ve hatta oradan çıkmış bir sanat diyebiliriz. Bu sanat 20.yy sonunda bitmeye başladı. Öncelerinde genç kızların çeyizlerinde, sonra bakkallarda, hatta kahvehanelerde bile vardı. Sonradan bilgisayarlar çıktı ve daha farklı teknolojiler gelişince bun elle yapılmamaya başlandı. İlk Mardin’de camaltı sanatına önem verdikleri için halen orada devam etmektedir. Bu vesile ile ilk sergimi Mardin’de açtım. Mardin’de çok ustalar var ama her şeyi öğretiyorlar mı dersek eğer Hayır! Öğretmiyorlar. Her sanat dalında olduğu gibi inceliklerini gizliyorlar. Şimdi de kendi memleketim olan Bandırma’ da 2. Kişisel sergimi açıyorum. Bandırma’daki sergimden sonra İtalya programım olacak.

İlk Sergisini Mardin Valiliği ve Mardin Müze Müdürlüğünün davetlisi olarak “Somut Olmayan Kültürel Mirasımızın korunması, tanıtılması ve yaşatılması” için her yıl düzenlenmekte olan Masalcılar Buluşması kapsamında 29 Eylül 8 Ekim 2017 tarihleri arasında Mardin müzesinde gerçekleştiren ve Ulusal Basının yoğun ilgisini çeken Osmanlı döneminden günümüze miras kalan kaybolmaya yüz yutmuş Türkiye de çok az sanatçı tarafından yaşatılmaya çalışılan Camaltı boyama sanatını yaşatmak ve yaymak için yoğun çaba harcayan Bandırmalı sanatçımız Sibel Süreyya Aytekin   "Camaltı Resim" sergisi nin ikincisini Bandırma da yapacak. Bandırma Belediyesi Barış Manço Kültür Merkezi Melih Çınar Sergi Salonunda 8 Aralık 18 Aralık 2017 tarihleri arasında gerçekleşecek olan cam süsleme ve camaltı resim sergisinde sanatçının 60 eseri sergilenecek.

 

Camaltı Sanatının Tarihçesi

Cam levhaların arka yüzeyine toz boya, sulu boya, guaj, cam boyası ya da akrilik boyalarla çalışılan resim tekniğidir. Görünüşte tuval üzerine yapılan resimlere benzer olsa da özelliği bunların tam tersi sırayla boyanmasıdır. 20.yy.ın sonuna kadar büyük gelişme göstermiş, camaltı resim sanatı bugün kaybolmaya yüz tutmuştur. Bir zamanlar çok moda olan bu resimlere evlerin dışında mescit, tekke, türbe gibi dini mekânlarla kahve, kasap, berber gibi dükkanlarda da sıkça rastlanırdı.

Camaltı resim sanatı, Türk halk resminin önemli bir dalını oluşturur. Ülkemizde 19. yüzyıl ile 20. yüzyıl başlarında büyük bir gelişme gösteren camaltı resimleri, işledikleri konular bakımından genellikle dinsel kökenli oldukları için halk tarafından büyük bir ilgiyle karşılanmıştır. Bu resimlerin insanı nazara, hastalıklara, türlü afetlere karşı koruyucu bir güce sahip olduklarına ve bulundukları yere bereket, bolluk getireceklerine inanılıyordu. Bu anlamda camaltı resimleri, taşbaskı duvar resimleri (levhaları) gibi başta evler olmak üzere; cami, tekke, türbe gibi dini mekânların, kahvehanelerin ve çeşitli dükkânların duvarlarına asılıyordu.

Camaltı resimlerin ilgi görmesinin bir başka nedeni de camın resme bozulmazlık ve devamlı bir parlaklık sağlamasından kaynaklanıyordu. Işıldayan boncuk renkleri ise bir neşe kaynağıydı. Tozlanan cam, bezle kolayca silindiği için, resim tekrar renklerinin tüm canlılığına kavuşuyordu…

Türk camaltı resimlerinin en belirgin özelliği, renklerin düz olarak kullanılması, figürlerde ışık veya gölgenin dolayısıyla da hacim etkisinin bulunmamasıdır

Yazı ve yazı-resimli kompozisyonlar çoğu zaman dekoratif iri çiçekler, çiçek buketleri ve çelenkler ya da geometrik şekillerle, küçük çiçeklerden oluşmuş bordürle süslenir, bazen de çeşitli renkleri içeren perdeli bir dekorda gösterilirdi. Perde motifi, Avrupa camaltı resimlerinde de sık rastlanan bir elemandı. Osmanlı İmparatorluğunun Batı ülkeleriyle 18. yüzyılda başlayan kültürel ilişkileri sonucu Türk sanatında da Barok ve Rokoko sanatın etkileri görülmüştür.

“Rengârenk Hayal Et” isimli camaltı resim sergisini, vatandaşlarımız 18 Aralık Pazartesi gününe kadar ziyaret edebilirler./Serhat Barış