Kadir gecesi gerçekten ramazan ayı içerisinde mi?
Değerli okurlarım İslam dini açısından kandil gecelerimizin en önemlisi şüphesiz kadir gecesidir. Hatta diyebilirim ki bu gece diğerlerinden farklı olarak görülmüş ve bu yüzden bu gece kandil gecesi olarak değil de özellikle kadir gecesi olarak vurgulanmıştır. Diğer miraç, berat, ragayip ve mevlit geceleri kandil gecesi olarak anılırken kadir gecesi de sadece kadir gecesi denmiştir. Kadir gecesini diğer kutsal gecelerden bir farkı da diğer kandil gecelerinin ismine varlığına Kur anı kerimin hiçbir sura ve ayetinde yer verilip özellikle önemi vurgulanmamasına karşılık kadir gecesi Kur anı kerimin 44.89. ve 97. Surelerinde yer verilip önemi özellikle vurgulanmış olmasıdır. Duhan ve fecris surelerinde bu geceye değinilirken kadir suresinde özellikle vurgulanmış zaten bu son surede adını kadir gecesinden almıştır. Bize aktarılan bilgilere göre kadir gecesi Kur anı kerimin Hz. Peygamberimize ilk indirilmeye başladığı gecedir. Zaten önemi de Kur anı nın indirildiği gece olmasıdır. Ne var ki bu gecenin hangi gece olduğu İslam inancına göre belirli değildir. İslam’ın ana kaynağı Kur anı kerimde bu gecenin Kur anı kerimin indirilmeye başlandığı gece olmasının beyanın fazla belirgin bir ifadede bulunmadığından bu gecenin zamanı hakkında belirginlik ortaya konulmamıştır. Ancak pek çok din adamı ve çevre peygamberin hadislerine dayanarak bu geceyi razaman ayı içerisinde özellikle son 10 gününde hatta bu son 10 günün tek sayılı gecelerinde aramakta ve aranmasını tavsiye etmektedirler. Diyanet camiamız bir adım daha ileri giderek bu günün büyük olasılıkla ramazanın 27. Gecesi olması üzerinde durmakta ve ülke çapında kadir gecesi değerlendirmesini değerlendirme icraatlarına bu geceye mal etmekte edilmesine onay vermektedir. Hal böle olmasına karşılık bazı çevreler bu hadislere rağmen kadir gecesinin gerçek zamanın bilinmediğinden kadir gecesinin yılın herhangi bir gecesinde olma ihtimalini ileri sürebilmektedirler. Bu son ihtimal üzerinde düşündüğümde hakikaten düşünsel açıdan gerçeklik olma ihtimalide söz konusudur. Çünkü kadir gecesi sadece bildiğimiz kadarıyla Kur anı kerimin indirildiği gecedir. Ancak bu gecenin miladi ya da hicri takvimde tespit edilmiş bir tarihi mevcut değildir. Bilinmeyen bu gecenin tarihi miladi kronoloji açısından senenin herhangi bir gecenin olması ihtimali kesinlikle mevcuttur. Ancak peygamberin hadisleri esas alınıp ramazan ayının son 10 gününe bir tarih sınırlaması yapılsa bile miladi takvim açsısından yine kadir gecesinin yılın herhangi bir gecesine denk gelme olasılığı mevcuttur. Çünkü hicri takvim dediğimiz ay yılına dayalı takvimde bir dönerlilik mevcuttur. Hicri aylar miladi aylar gibi sabit olmayıp miladi takvime göre ay yılı denilen yılın güneş yılı yıllında 11 gün eksikliği nedeniyle dönmektedirler. Mesela bu sene Haziranın 18 de başlayan ramazan gelecek sene 5 Haziranda başlamakta halinde ramazan gibi kadir gecesinde bu seneki tarihinden 13 gün önceye gidebilmektedir. Bütün bunlara dayanarak sonuç olarak şunu söyleyebilirim ki miladi takvim açısından Kur anı kerimin indirildiği gece olarak kadir gecesinin tarihi belli olmadığından yılın herhangi bir gecesinin kadir gecesi olması söz konusudur. Bu tarih yani bu miladi takvim bilinmese de aslında temelde sabit olduğundan ramazan ayına tekabül etmesi kadir gecesinin illede ramazan ayı içerisinde olması diye bir kesinlik mevcut değildir. Kaldı ki hicret takvimi dediğimiz takvim Hz. Muhammed’in Medine’ye hicretinden itibaren söz konusu olduğundan üstelik her sene 13 gün öne giden bir aysal dönüşüm gösterdiğinden hicri takvime göre de olsa kadir gecesinin miladi yılın herhangi bir gününde olması gerçeğini ortadan kaldıracak bir durum söz konusu değildir. Üstelik kadir gecesinin zamanını Hz. Allah Kur anı kerimde bildirmediğine göre Hz. Muhammed hadisleriyle falan gece de diye bildirmediğine göre kadir gecesinin zaman olarak belirtilmesi kesinlikle mümkün değildir. Zaten kesin olarak zamanının belirtilmemesinin nedeni İslam bireyleri yılın her gecesinde kadir gecesi anlayışa ibadet ve tabata zorlamak şeklinde düşünmekte mümkündür. Ama insan bünyesinin hazırcılığa yatkın olması her itaat ve işinde olduğu gibi dini icraat ve işlerinde kolaylıkla, muhaliflere aramaya yöneltilmiş bu yöneliş üzerine peygamberimizin hadislerinden kadir gecesinin ramazan ayının son 10 gecesinde özellikle tek gecelerin de ve ennetice ramazanın 27. Gecesinde olduğu tespitine ulaştırmıştır. Ama ne Kura anı kerim sura ve ayetlerinde ne hadislerde kadir gecesinin tarihi kesin belirtilmediğinden kadir gecesi yılın herhangi bir gecesine tekabül edebileceği gibi ramazan ayı dışındaki bir geceye de tekabül edebileceği gerçeği pekâlâ düşünebilecek bir durumdur. Bu yüzdendir ki kadir gecesi ramazan ayı dışında olmak ta dâhil yılın herhangi bir gecesi olabilir şeklindeki düşünenlere hak vermekte olası bir durumdur. Buna dayanarak İslam olarak yılın her gecesini kadir gecesi gibi düşünüp ona göre değerlendirmeliyiz ve kadir gecesinin ramazan ayı dışındaki herhangi bir gecede de olabileceğini gözden ırak tutmamalıyız düşüncesindeyim.